STATUT
Zespołu Szkół im. o. Mariana Żelazka w Chludowie
TEKST JEDNOLITY
zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej
20 marca 2013 r.
Załącznik do uchwały nr 6 (2012/2013)
§ 1.
Zespół Szkół im. o. Mariana Żelazka w Chludowie, ul. Szkolna 3 - zwany w dalszej treści Statutu Zespołem - jest publiczną placówką oświatową, powołaną do realizacji konstytucyjnego prawa do nauki, wychowania i opieki w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „Ustawą".
§ 1a.
-
Patronem szkoły jest o. Marian Żelazek.
-
Godłem szkoły jest otwarta księga o białych kartach, położone na niej dwa żółte liście dębu na zielonym tle – załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.
-
Szkoła posiada sztandar. Na jednej jego stronie znajduje się na zielonym tle godło szkoły otoczone napisem „Zespół Szkół im. o. Mariana Żelazka w Chludowie”, na drugiej postacie dzieci w różnym wieku na białym tle, a nad i pod postaciami napis „Nikt nie żyje tylko dla siebie”.
-
Szkoła posiada hymn; słowa i nuty zawarte są w załączniku nr 2 do niniejszego Statutu.
§ 2.
Siedzibą Zespołu jest budynek pod adresem: ul. Szkolna 3; 62-001 Chludowo oraz budynek filii w Golęczewie pod adresem: ul. Dworcowa 59; 62-001 Chludowo.
§ 3.
W skład Zespołu wchodzą:
-
przedszkole;
-
szkoła podstawowa;
-
gimnazjum;
-
przedszkole – filia w Golęczewie;
-
szkoła podstawowa oddziały O-III – filia w Golęczewie.
§ 4.
Organami Zespołu są:
-
dyrektor Zespołu;
-
rady pedagogiczne powołane odrębnie dla:
-
przedszkola,
-
szkoły podstawowej,
-
gimnazjum;
-
samorząd uczniowski wspólny dla szkoły podstawowej i gimnazjum;
-
rady rodziców:
-
przedszkola,
-
wspólna dla szkoły podstawowej i gimnazjum,
-
filii w Golęczewie.
§ 5.
-
Organem prowadzącym i sprawującym nadzór nad działalnością finansową i administracyjną Zespołu jest Gmina Suchy Las.
-
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Wielkopolskie Kuratorium Oświaty.
-
Prawną podstawą działalności Zespołu jest akt założycielski Zespołu a także jego statut.
§ 6.
Działalność Zespołu finansowana jest z:
-
budżetu gminy;
-
opłat wnoszonych przez rodziców wychowanków przedszkola;
-
darowizn od osób fizycznych i prawnych;
-
wypracowanych środków.
§ 7.
-
Zespół prowadzi samodzielną obsługę finansową.
-
Zasady prowadzenia przez Zespół gospodarki finansowej i materiałowej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.
§ 7a.
-
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z ustaw, z wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych oraz programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły, o którym mowa w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego, określonej odrębnymi przepisami.
-
Szkoła dąży do wszechstronnego rozwoju ucznia, a w szczególności:
-
umożliwia zdobycie wiedzy i kształcenie umiejętności niezbędnych do nauki na kolejnych etapach edukacyjnych oraz uzyskania świadectwa ukończenia szkoły;
-
uwzględnia reguły oceniania zgodne z przepisami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania);
-
umożliwia absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia;
-
kształtuje środowisko wychowawcze w oparciu o program wychowawczy szkoły, sprzyjając realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie oświatowej oraz określa zasady wychowania patriotycznego i obywatelskiego;
-
organizuje współdziałanie z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, a także z ośrodkami poradnictwa i specjalistycznej pomocy dla dzieci i rodziców;
-
organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych i zainteresowań;
-
wykonuje zadania z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju uczniów, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia w czasie zajęć szkolnych, przerw międzylekcyjnych, a także podczas zajęć pozaszkolnych;
-
uwzględnia w zasadach i formach współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki ich prawo do znajomości zadań szkoły oraz przepisów prawa oświatowego;
-
prowadzi formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie.
-
W realizacji tych zadań szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 roku.
§ 7b.
-
Realizacja celów i zadań szkoły odbywa się poprzez:
-
wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia,
-
sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych poprzez stałą obecność nauczyciela podczas zajęć, szczególnie w salach lekcyjnych, salach gimnastycznych, na boisku szkolnym oraz na wszystkich wycieczkach organizowanych przez szkołę;
-
organizowanie dyżurów nauczycielskich w czasie przerw międzylekcyjnych, zgodnie z zakresem obowiązków nauczyciela dyżurującego;
-
prowadzenie zajęć dodatkowych dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, zainteresowań, uzdolnień oraz wyrównywania szans edukacyjnych;
-
monitorowanie bieżących osiągnięć pracy szkoły w celu podniesienia jakości pracy;
-
zaznajamianie uczniów i rodziców z założeniami wychowawczo-dydaktycznymi szkoły oraz włączanie ich w proces kształcenia i wychowania;
-
stwarzanie przyjaznej i życzliwej atmosfery w całym środowisku szkolnym;
-
współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i różnymi ośrodkami poradnictwa i pomocy dla dzieci i rodziców;
-
ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów zgodnie z regułami Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania;
-
gwarantowanie uczniom poszanowania praw, przekonań i światopoglądu;
-
ustalenie szkolnego zestawu programów nauczania dla poszczególnych oddziałów.
-
Szkoła rozpoznaje trudności edukacyjno-rozwojowe uczniów poprzez:
-
obserwację indywidualnych trudności ucznia w nauce przez nauczycieli uczących;
-
obserwację zaburzeń zachowania przez wychowawcę, psychologa, pedagoga oraz innych pracowników szkoły;
-
uzyskiwanie informacji od rodziców na temat nieprawidłowości rozwojowych i problemów wychowawczych.
-
W przypadku rozpoznania u ucznia trudności dydaktyczno-wychowawczych szkoła stosuje następujące formy pomocy zależnie od potrzeb i możliwości oraz za zgodą rodziców ucznia (opiekunów prawnych):
-
kieruje ucznia na zajęcia terapii pedagogicznej, logopedycznej, gimnastyki korekcyjnej;
-
umożliwia uczniom i ich rodzicom korzystanie z pomocy szkolnego pedagoga, psychologa, logopedy oraz terapeuty pedagogicznego;
-
kieruje na badania diagnostyczne do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
-
zapoznaje nauczycieli uczących i wychowawcę z wynikami badań dostarczonych przez rodziców;
-
nauczyciele, uwzględniając stwierdzone trudności ucznia, dostosowują wymagania do jego możliwości;
4. Szczegółowe zadania gimnazjum i szkoły podstawowej określają: Program Rozwoju Szkoły i Program Wychowawczy oraz Szkolny Program Profilaktyczny.
§8
-
Zespołem kieruje dyrektor wyłoniony w drodze konkursu, któremu obowiązki powierza Wójt Gminy Suchy Las w drodze zarządzenia.
-
Kryteria, jakim musi sprostać kandydat na dyrektora Zespołu, skład komisji konkursowej oraz inne warunki regulują odrębne przepisy.
-
Dyrektor jest wychowawcą i opiekunem wszystkich uczniów placówek wchodzących w skład Zespołu.
-
Dyrektor Zespołu w ramach jednoosobowej odpowiedzialności:
-
reprezentuje na zewnątrz Zespół i wszystkie szkoły wchodzące w jego skład;
-
kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą;
-
sprawuje nadzór pedagogiczny, udziela nauczycielom niezbędnego instruktażu i pomocy, dba o doskonalenie umiejętności zawodowych swych pracowników;
-
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
-
kieruje pracami Rad Pedagogicznych jako ich przewodniczący;
-
realizuje uchwały Rad Pedagogicznych podjęte w ramach ich kompetencji,
-
wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w pkt 6), niezgodnych z przepisami prawa; o wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny, który w porozumieniu z organem prowadzącym Zespół uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z prawem; decyzja organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczna;
-
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Zespołu;
-
powierza odpowiedzialność materialną za poszczególne składniki majątkowe podległym sobie pracownikom;
-
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
- Dyrektor Zespołu jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
- Dyrektor w szczególności decyduje o sprawach:
-
zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu;
-
przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom Zespołu;
-
występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rad Pedagogicznych, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu;
-
przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno- wychowawczych lub opiekuńczych;
-
określa i ustala sposoby dokumentowania pracy dydaktyczno-wychowawczej;
-
wyznacza w miarę potrzeb, w wymiarze i na zasadach ustalonym w odrębnych przepisach, dni wolne od zajęć;
-
zawiesza na czas oznaczony, za zgodą organu prowadzącego, zajęcia jeżeli:
-
temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa;
-
wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów. np. klęski żywiołowe, zagrożenia epidemiologiczne, zagrożenia atakami terrorystycznymi i inne.
-
zajęcia, o których mowa w pkt 7 podlegają odpracowaniu w wyznaczone soboty;
-
podejmuje decyzje o zwrocie kosztów zakupu podręczników finansowanych ze środków publicznych na podstawie dokumentacji określonej w odrębnych przepisach.
§ 9.
-
W Zespole powołuje się wicedyrektora.
-
Wicedyrektora powołuje dyrektor Zespołu na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
-
Wicedyrektor w szczególności:
-
zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności, wykonuje zadania zlecone przez dyrektora w zakresie kierowania i nadzorowania pracy dydaktyczno - wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno - gospodarczej;
-
przydziela w uzgodnieniu z dyrektorem Zespołu przedmioty, wychowawstwa, różne formy pracy pozalekcyjnej poszczególnym nauczycielom;
-
organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli;
-
prowadzi rejestr godzin ponadwymiarowych;
-
kontroluje „Księgę uczniów" i „Księgę dzieci";
-
opracowuje sprawozdania GUS dotyczące Zespołu;
-
organizuje dyżury nauczycieli w czasie przerw lekcyjnych;
-
współpracuje z dyrektorem Zespołu przy opracowywaniu wszystkich zamierzeń dotyczących budżetu Zespołu, podnoszenia efektywności i doskonalenia procesu nauczania.
§ 10.
-
W Zespole działa Samorząd Uczniowski.
-
Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum.
-
Samorząd Uczniowski działa na podstawie odrębnego regulaminu.
-
Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radom Pedagogicznym oraz dyrektorowi wnioski i opinie, w szczególności w sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
-
prawo do zapoznawanie się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymogami;
-
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
-
prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
-
prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
-
prawo do organizowania działalności kulturalnej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
-
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§ 11.
Szkoły wchodzące w skład Zespołu mogą przyjmować praktykantów na podstawie pisemnego porozumienia pomiędzy dyrektorem Zespołu a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą. Bezpośrednią opiekę nad praktykantem sprawuje nauczyciel o specjalności zgodnej ze specjalnością praktykanta. Na przyjęcie danego praktykanta konieczna jest zgoda nauczyciela - opiekuna.
§ 12.
-
Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do szkoły, Zespół organizuje świetlicę wspólną dla Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
-
W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
-
Świetlica funkcjonuje zgodnie z „Regulaminem świetlicy szkolnej”.
§12a
-
Interdyscyplinarną pracownią wspólną dla szkoły podstawowej i gimnazjum służącą realizacji potrzeb dydaktyczno - wychowawczych, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela oraz popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców jest biblioteka Zespołu.
-
Użytkownikami biblioteki Zespołu są uczniowie, nauczyciele, rodzice, pracownicy Zespołu oraz w wypadkach szczególnych inne osoby za zgodą dyrektora.
-
Pomieszczenie biblioteki Zespołu powinno umożliwić:
-
gromadzenie i opracowanie zbiorów;
-
korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie poza bibliotekę.
-
Godziny pracy biblioteki powinny umożliwić dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
-
Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki określa „Regulamin biblioteki”.
§ 13.
Uchylony.
§ 13a
-
Szkoła zapewnia różnorodne formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna:
-
udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
-
udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów.
-
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna:
-
organizowana jest przez dyrektora szkoły;
-
udzielana jest uczniowi przez nauczycieli oraz specjalistów (w szczególności przez pedagoga, logopedę), zwanych "specjalistami";
-
organizowana i udzielana jest we współpracy z: rodzicami uczniów, poradnią psychologiczno-pedagogiczną (w tym poradniami specjalistycznymi), placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
-
ucznia;
-
rodziców ucznia;
-
nauczyciela lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
-
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
-
pomocy nauczyciela.
-
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom zależnie od potrzeb
-
i możliwości w formie:
-
zajęć rozwijających uzdolnienia;
-
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
-
zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
-
porad i konsultacji.
-
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale szkolnym tworzą zespół, którego celem jest planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi.
-
W skład zespołu wchodzą także specjaliści, prowadzący zajęcia z uczniem (pedagog, logopeda).
-
Koordynatorem pracy zespołu jest nauczyciel wychowawca danej klasy.
-
Do zadań zespołu należy:
-
rozpoznanie i ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;
-
określenie i przedłożenie najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w kolejnym roku szkolnym;
-
opracowanie planu działań wspierających bądź indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla każdego ucznia wymagającego pomocy psychologiczno-pedagogicznej najpóźniej do 30 września każdego roku;
-
dokonanie oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi, w tym efektywności realizowanych zajęć, dotyczącej danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej - po zakończeniu jej udzielania; pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej w danym roku szkolnym – przed opracowaniem arkusza organizacji na kolejny rok szkolny.
§ 14.
Nauczyciele i uczniowie Szkoły Podstawowej i Gimnazjum, wchodzących w skład Zespołu, zobowiązani są przestrzegać postanowień „Regulaminu Zespołu Szkół w Chludowie”.
§ 15.
Nauczyciele Szkoły Podstawowej i Gimnazjum, wchodzących w skład Zespołu, pełnią dyżury na przerwach międzylekcyjnych zgodnie z „Regulaminem pełnienia dyżurów”.
§ 16.
-
Przepływ informacji pomiędzy organami Zespołu:
-
dyrektor Zespołu przekazuje informacje członkom rad pedagogicznych na piśmie w „Księdze zarządzeń”;
-
pomiędzy dyrektorem Zespołu, radami pedagogicznymi, samorządem uczniowskim informacje przekazuje się na piśmie w formie korespondencji wewnętrznej;
-
informacje pozostałe, dotyczące bieżącego porządku pracy, można przekazywać w formie ustnej lub informacji pisemnej umieszczonej na gazetce ściennej w pokoju nauczycielskim.
-
Obieg dokumentów i podpisywanie korespondencji oraz organizację przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków określa „Regulamin organizacyjny”.
§ 17.
Wszelkie sytuacje konfliktowe między organami Zespołu, które nie znajdują rozwiązania wewnątrz Zespołu, rozstrzyga organ prowadzący Zespół.
§ 18.
Pracownikami Zespołu są nauczyciele szkół wchodzących w skład Zespołu oraz pracownicy administracji i obsługi.
§ 19.
-
Dla wykonywania prac administracyjno-obsługowych w szkole zatrudnia się główną księgową, referenta, samodzielnego referenta (sekretariat), sekretarkę (w filii w Golęczewie), sprzątaczki, woźnego, konserwatora, woźną, woźne oddziałowe, intendentkę, kucharkę, pomoc kuchenną.
-
Obowiązki pracowników wymienionych w ust. 1 określa „Regulamin organizacyjny”, a ustala dyrektor szkoły.
§ 20.
Uchylony.
§ 21.
Zespół prowadzi dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 22.
Zespół używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 23.
Organami kompetentnymi do uchwalania zmian w Statucie Zespołu Szkół w Chludowie są: Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej, Rada Pedagogiczna Gimnazjum oraz Rada Pedagogiczna Przedszkola obradujące na wspólnym posiedzeniu.